Logo proces: De Eetkaamer

Casus

Het mooie aan De Eetkaamer is dat het een concept in zich heeft. Ben je er nou aan het winkelen terwijl je er eet, of eet je terwijl je er winkelt? De combinatie van de warme sfeer en de met zorg bereide maaltijden maken het een complete beleving.

Het logo dat ze sinds het begin bij zich droegen was verouderd. Het kopje koffie als beeldmerk deed vermoeden dat het een lunchroom was. de uitdaging was de tweeledigheid die in het concept zitten te vangen in één logo.

  • Eten & Drinken
  • Gezelligheid
  • Cadeaus
  • Woonartikelen

Beschouwing

Tijdens onze brainstorm kwam al gauw naar voren dat het logo best een beetje “anders”mag zijn. Het mocht meer kleur. Ook de twee-eenheid was een belangrijk thema. Het kopje kon tot zekere  wel blijven maar het moest ook duidelijk zijn dat je er ook lekker kon eten. Het hoeft niet allemaal zo netjes, een creatieve insteek was belangrijk. En fris, dit logo had niet de frisheid in zich die de zaak wel in zich had. Ohja, en die twee A’s in de naam die het eigenwijze van de zaak wel liet zien. Geen oud Nederlands, geen spelfout, maar wel expres een extra “A”.

Ontwikkeling

samenkomstTijdens de zoektocht naar de juiste combinatie werd de dualiteit een thema om te onderzoeken. Vanuit de psychologie is het “dialectisch model” van gevoel en verstand een mooi voorbeeld van twee verschillende dingen die samenkomen.

Hoewel de psychologische lading hier niet op gaat is de samenkomst des te interessant. De cirkels werden alle kanten op gedraaid waaruit de eerste schetsen ontstonden. Het werd me snel duidelijk dat deze samenkomst onvermijdelijk was om het concept uit te stralen.

Eetkaamer_beschouwingOok de letter was in deze een belangrijk onderdeel. Opvallend zijn de twee A’s die beide een ander karakter hebben. De één in hoofdletter en ander in gewone letter. Door dit eigenwijze contrast blijkt onmiskenbaar dat “de Eetkaamer” met twee “A”s geschreven wordt. Een struikelpunt waar de zaak veel mee te maken heeft.

Kleuren

Warmte mocht dit concept uitstralen, geen koud blauw, geen groen. Maar rood en oranje tinten droegen de boodschap het beste. Het warme rood dat het eten kon dragen en de bruintint voor het interieur. Het firsse oranje verbindt het geheel en geeft focus aan het midden

Iconen

Iconen vertellen in beeldtaal het verhaal van de winkel. Door gebruik te maken van bestaande iconen met een eigen twist in de combinatie werden alle waardes op een heldere en creatieve manier neergezet.

Vervolg

Na de ontwikkeling van het logo kon de website in dezelfde stijl doorgezet worden. In samenwerking met van Dongen online werd een eigentijds CMS systeem opgezet met oa reserveringsfunctie en aanmeldformulier voor de mailinglijst.

Conclusie

Met Daniëlle & Minguel samenwerken is een creatief proces met een openheid die zich leent voor creatieve vrijheid. Door vertrouwen in het proces van beide kanten ontstaan vaak creatieve juweeltjes die tegelijkertijd een verrassende en concrete waarde in zich hebben.

Opdrachtgever: Daniëlle & Minguel van de Eetkaamer
Website: http://www.eetkaamer.nl

Logo Eetkaamer

 

 

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail