Kijken als een kind maakt ons creatiever

Een kind kijkt nog heel puur naar de wereld, zonder oordeel over dingen, zonder de hokjes. Dit geeft hen nog de mogelijkheid om naar een simpel object te kijken en oprecht niet te weten waar het voor is. Met als gevolg, de kleine kinderhersenen gaan zonder al te veel beperkingen aan de slag. “Je kan er mee gooien, nee het is om onder water mee te snorkelen, als je het op zou blazen tot supergroot kan je er vanaf glijden.” Kijken zonder beperkingen, dat is voor mij één van de kernen van creativiteit. Problemen worden ineens heel simpel. “Is het water in de oceanen vervuild? Dan doe je toch de stop eruit en nieuw water er in.” Hoe belachelijk sommige gedachten ook klinken, het zet ons volwassenen vaak wel aan het denken. Steeds vaker zien we trends van grote organisaties die groepen kinderen problemen voorleggen en vragen naar oplossingen, vaak met verrassende uitkomst. Creativiteit maakt de wereld een mooiere plek.

Om creatief te denken is breed denken een pré. Uit onderzoek door Robert McGarvey* naar creativiteit bleek dat de mogelijkheid om niet-lineair ofwel divergent te denken met de jaren bij veel kinderen afneemt. En niet zomaar afnemen, op driejarige leeftijd scoort 98% op “genie-niveau”, vijf jaar later is dit nog maar 50%. Deze zelfde test werd nog eens bij 15 en 16 jarige afgenomen, bij hen was dit nog maar 10%. Op 25 jarige leeftijd was dit nog maar 2%.

statsartistiek

Tragisch maar interessant tegelijk. Waar ligt de reden van het verdwijnen van dit talent? Volgens Robinson is de grootste reden het onderwijs dat de riem van creativiteit zo strak aantrekt dat het niet meer gevoed wordt. Educatie is volgens hem te zwart-wit. Goed of fout en geen nuances. Het deel in ons dat in eindeloze mogelijkheden kijkt raakt daardoor zwaar ondervoed.

Maar zoals met alle dingen, kan creativiteit weer groeien met aandacht. Er worden vele cursussen gegeven om creativiteit te bevorderen. Volgens een onderzoek van The University of Oklahoma, Ginamarie Scott, Lyle Leritz en Michael Mumford*** heeft dit voor zowel korte als lange termijn voordelen. De cursisten bedenken meer en originelere oplossingen of ideeën (divergent denken). Voor nieuwe problemen ontdekken ze alternatieve oplossingen. Ze ontwikkelen innovatievere producten (bijvoorbeeld. artistiek werk of businessplan). En ze oefenen minder weerstand uit tegen creatieve ideeën of tonen meer motivatie om creatieve inspanningen te leveren. Bovendien is het effect niet van korte duur. In een van de studies presteren de cursisten 1 jaar later nog steeds beter dan een controlegroep die de cursus niet volgde. Het effect staat ook los van de doelgroep, zowel jong of oud als een academisch of professioneel doelpubliek halen voordeel uit een cursus creatief denken.

Denken als een kind loont op vele vlakken, en niet alleen voor kunstenaars. Ook in het zakenleven kan een andere manier van kijken nieuwe deuren openen. Dus geef eens aandacht aan het innerlijke kind. Wordt creatiever en zie mogelijkheden waar je eerder beperkingen zag. Dát is kijken als een kind.

Divergent

Daag jezelf uit om alledaagse objecten in een nieuw daglicht te zetten. De uitkomsten kunnen hartstikke leuk zijn.

Bronnen:
* – Kamran Abbasi,  A Riot of divergent thinking

** – Ken Rob, Changing Education Paradigms, 2008

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail