Het scherm van mijn Sony Xperia Z5 barstte spontaan… dit was de reactie van Vodafone & Sony

In een tijd van online marketing worden webcare, service en consumentenrechten steeds belangrijker. Het beleid dat bedrijven hier op voeren bepaalt op lange termijn hoe zij gezien zullen worden door hun toekomstige consument.

Het volgende blog is een verzameling van mijn persoonlijke belevingen, meningen, gedachten en ervaringen rondom het traject waar ik in kwam nadat mijn telefoon kapot ging.

Ik dacht: “Huh? Wat doet die haar daar ineens op mijn scherm?”. Helaas, toen ik deze er af probeerde te vegen was het al gebeurd, het bleek geen haar maar een barst. Onwerkelijk, terwijl ik naar mijn scherm keek verscheen er een flinterdunne barst in het scherm van miijn Xperia Z5. Heel de linkerkant van mijn scherm doet niks meer. Dat is flink balen, maar gelukkig wist ik dat er nog garantie op het toestel zat, ik heb het toestel namelijk nog niet eens een jaar. Ik ging naar de winkel van Vodafone in Uden. Meteen ging er bij de verkoper een muur omhoog voor mijn gevoel. “Maar meneer, ik ga eerlijk tegen u zijn, dit valt waarschijnlijk niet onder de garantie.”

DSCF1734

“Maar, het valt toch niet buiten de garantie? Zei ik hem. Ik heb er niets mee gedaan, hij viel niet, ik stootte hem niet, ik heb hem niet in een rivier gegooid” De man keek me aan alsof hij water zag branden. “Ja.. ja..ja… Dat moet Dynafix dan bepalen, er zitten sowieso onderzoekskosten aan vast (40-50 euro) en dan krijgt u dus waarschijnlijk een offerte om hem te laten maken.

Hetzelfde antwoord kreeg ik via de Facebookpagina van Vodafone en Sony zelf. (screenshots volgen nog) Voor mijn gevoel werd mijn verhaal gewoonweg niet geloofd, of willen ze het niet geloven? Gezien het feit dat telefoons uit hun vorige Z series er wel degelijk om bekend stonden om spontaan te barsten?

Bronnen:
https://forum.t-mobile.nl/sony-mobile-364/barst-scherm-sony-xperia-z-plotseling-212183
https://www.consumentenbond.nl/nieuws/2015/spontane-barsten-in-sony-xperia-z3-en-z3-compact
https://tweakers.net/nieuws/100832/klanten-klagen-over-gebarsten-schermen-sony-xperia-z3-smartphones.html
http://www.mobilecowboys.nl/toestellen/tweede-kinderziekte-voor-de-xperia-z3-spontaan-brekend-glas

Ook het feit dat deze specifieke telefoon heter wordt dan gemiddeld is iets waar ik pas later achter kwam. Je verbrand zeg maar niet je handen er aan, maar ik voel zelfs zonder te kijken of in mijn borstzak mijn telefoon stiekem van unlock is af gegaan. Ze beschrijven in de artikelen dat de telefoon na intensief gebruik heter wordt. Nou, als 2 minuten je scherm aan hebben daar onder valt, dan hebben ze daar in ieder geval een punt…

http://support.sonymobile.com/nl/xperiaz5/faq/The-device-gets-hot/
http://www.androidcentral.com/does-sony-xperia-z5-get-too-hot

Ik moet nu meteen denken aan de reclame’s van Carglass over zo’n sterretje in je ruit, dat je die snel moet laten maken, omdat door het grote verschil van warm naar koud snel kan uitscheuren. Dat doet me afvragen of zo’n dun stukje glas als van een telefoon niet zou kunnen breken zonder enige aanleiding door dit verschil in warmte en kou?

Update 13-04-2017
Ik zit nu te wachten op de koerier van Dynafix, deze zou tussen 08:00 en 11:00 langskomen. Ik ben daar voor thuis gebleven, klanten verzet. Inmiddels is het 11:14 en is de koerier nog 5 stops van mij verwijderd. Dat wil volgens mijn eigen berekeningen zeggen dat hij nog ongeveer een half uur tot drie kwartier niet in de buurt blijft. Ik ga mijn potentiële klant van 12 uur in Nijmegen maar alvast zeggen dat ik het niet ga halen. Achja.. Als ZZP’er heb je natuurlijk werk in overvloed, dat weet iedereen….

Maar als ik toch moet wachten, kan ik net zo goed deze blog schrijven toch? Doe ik in ieder geval iets nuttigs met mijn frustratie.

11:51 De koerier is er! Op zich een goede schatting. Excuses dat hij iets later kwam, aardige man, verder niks op aan te merken. Het leentoestel dat ik krijg is een Galaxy S6, op zich een nette vervanging van mijn Xperia Z5. Dan is het nu dus even wachten op het onderzoek.

Dynafix

Maar waarom eigenlijk een onderzoek naar de schade?

Als de telefoon binnen zes maanden na ontvangst stuk gaat, moet de verkoper kunnen aantonen dat het product verkeerd gebruikt is (zie ook www.consuwijzer.nl/elektronica/ontevreden-over-aankoop/rechten-bij-product-dat-niet-goed-ondeugdelijk-is).

Als hij dit niet kan aantonen heeft de consument recht op gratis reparatie of vervanging. Veel consumenten met een kapotte Xperia Z3 geven echter aan dat bij melding van het defect de schade vaak wordt afgedaan als ‘gebruikersschade’, ook als de telefoon niet verkeerd is gebruikt.

Ohhh.. Ja, inderdaad, ik heb het toestel al iets langer dan 6 maanden volgens mij, dat verklaart een hoop.
Het vervolg…

Dan krijg je dus de volgende dag chocolade van Vodafone met excuses. Ja, leuk maar een leeg gebaar op het moment dat je daarna niet erkend wordt en gewoon een dikke rekening van 200 euro krijgt voor het maken van je toestel. Ik krijg de keuze:

– Of ik laat hem maken voor 200 euro
– Of ik betaal 36,30 voor de onderzoekskosten (Ik heb geen onderzoek gezien?)
– Of ik doe afstand van mijn telefoon.

Belachelijk! Vooral als je bedenkt dat het hier gaat om een defect van de Xperia lijn zelf.

Dan vraag je 0m verduidelijking bij Vodafone? Zeggen er al onderdelen al vervangen zijn? Dussss, ik had dus eigenlijk geen keus, ik word in deze gedwongen te betalen?

Hoi Pablo, ik zie op het reparatieformulier dat er enkele onderdelen zijn vervangen om het defect te repareren. Wat die onderdelen zijn weet ik ook niet precies. Je kunt uiteraard contact opnemen met Dynafix als je meer duidelijkheid wil hebben. Uiteraard zijn de onderdelen die vervangen zijn nodig om je toestel te repareren. De reparateur bepaalt overigens ook wat wel/niet onder de garantie valt. Groetjes, Rachelle

En dat de reparateur bepaalt wat onder de garantie valt? Dacht het niet, dat doet hij op basis van een onderzoek, waarvan ik natuurlijk ten zeerste betwijfel in hoeverre zo’n onderzoek klopt, want een reparateur zal altijd in zijn eigen voordeel zien.

Ik schrijf het op dit punt niet eens mee voor mezelf maar hoop dat andere mensen er iets aan hebben op het moment dat ze in overleg gaan met Dynafix of Dynalogic. Ik hoop ook ergens dat Vodafone ziet met wat voor bedrijf ze samenwerken en ze een “servicepartner” noemen. Mij wordt aangeraden om Kassa of de Consumentenbond in te schakelen, ik zou zelf sneller gaan voor #boos van Tim Hofman, ik wil zien wie er zulke onzin verkoopt.

Correctie: Oh foutje, misschien had Rachelle het toch verkeerd verwoord. Ik kan tóch nog kiezen. Geloof jij hem nog? Ik word inmiddels gek.

Maar toen….

Na een net berichtje naar Sony kreeg ik eigenlijk na een korte informatie uitwisseling het verlossende woord. Binnen no-time kreeg ik inderdaad de bevestiging die ik zocht. Na onderzoek van Dynafix viel het tóch binnen de garantie. Sony regelt alles verder, nu alleen wachten tot het toestel weer terug komt.

Pffff.. Wat een avontuur! Ik hou jullie op de hoogte van het terugkomen van mijn toestel.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail